Administracyjne cofniecie uprawnień
Niestosowanie się do administracyjnej decyzji o cofnięciu uprawnień do prowadzenia pojazdami dotyczy obecnie decyzji wydawanych przez starostę. Mówimy tu przede wszystkim o decyzjach na skutek:
- przekroczenia przez kierowcę dopuszczalnej liczby punktów karnych (przekroczenie 24 pkt)
- prawomocnego orzeczenia wobec kierowcy zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych
- stwierdzenia orzeczeniem lekarskim przeciwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami
- stwierdzenia orzeczeniem psychologicznym przeciwskazań o podłożu psychologicznym do kierowania pojazdami
Podstawą prawną do wydania przez starostę decyzji o cofnięciu uprawnień do kierowania pojazdami jest art. 103 ustawy z dnia 05 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami.
Prowadzenie pojazdu po cofnięciu uprawnień – art. 180a k.k. – Typ przestępstwa
Przestępstwo polegające na prowadzeniu pojazdu pomimo obowiązującej decyzji o cofnięciu uprawnień do prowadzenia pojazdami zaliczamy do przestępstw, które można popełnić tylko przez działanie – w zamiarze bezpośrednim. Jest to przestępstwo formalne o charakterze powszechnym.
Warto zwrócić uwagę, że przestępstwo to może być popełnione tylko w przypadku kierowania pojazdu na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu. Analiza w zakresie sprawstwa powinna zatem zawierać miejsce, w którym miało dojść do popełnienia występku oraz datę w jakiej obowiązywała decyzja o cofnięciu uprawnień do prowadzenia pojazdów. Wspomniany art. 103 ust. 3 ustawy z dnia 05 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami zawiera również uprawnienie starosty do przywrócenia uprawnień do prowadzenia pojazdami zgodnie z którego treścią:
Starosta wydaje decyzję administracyjną o przywróceniu uprawnień do kierowania pojazdami po ustaniu przyczyn, które spowodowały ich cofnięcie. Jeżeli od dnia cofnięcia uprawnień do kierowania pojazdami upłynął okres przekraczający rok, a cofnięcie uprawnień wynikało z zakazu prowadzenia pojazdów na okres przekraczający rok, warunkiem przywrócenia uprawnień jest uzyskanie pozytywnego wyniku kontrolnego sprawdzenia kwalifikacji.
Sankcja karna, czyli co grozi za prowadzenie pojazdu po cofnięciu uprawnień?
Występek z art. 180a k.k. zagrożone jest karą grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat dwóch. Dodatkowo Na podstawie art. 42 §1a k.k. Sąd ma obowiązek orzec zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych w wymiarze od 1 roku do lat 15.
Tak jak wspomniano istnieją sytuacje, w których występek z art. 180a k.k. pozostaje w zbiegu rzeczywistym z art. 244 k.k. Sytuacja taka zaistnieje wtedy, gdy sprawca posiadający prawomocny zakaz prowadzenia pojazdów oraz wydano wobec niego decyzję o cofnięciu uprawnień do prowadzenia pojazdami (obowiązujących w tym samym czasie) dopuszcza się prowadzenia pojazdów.
Nie należy również utożsamiać występku z art. 180a k.k. z wykroczeniem z art. 94 kodeksu wykroczeń. Przepis z art. 94 §1 k.w. stanowi: Kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu prowadzi pojazd mechaniczny, nie mając do tego uprawnienia, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 1500 złotych. W zakresie wspomnianego wykroczenia mowa jest zatem o braku uprawnień tj. sytuacji, gdy ktoś nie posiada w ogóle prawa jazdy, a nie kiedy je posiadał ale uprawnienia zostały cofnięte na skutek decyzji administracyjnej.
Czy możliwe jest warunkowe umorzenie postępowania?
Mając na względzie przesłanki do zastosowania warunkowe umorzenia określone w art. 66 kodeksu karnego istnieje możliwość ubiegania się o warunkowe umorzenie postępowania w przypadku popełnienia występku z art. 180a k.k. Przesłanki do zastosowania tej instytucji należy przenalizować indywidualnie, jednak z uwagi na oczywiste korzyści jakie niesie za sobą warunkowe umorzenie warto jest zaangażować się w sprawę od samego początku.