Jeśli podczas zdarzenia drogowego obrażenia poszkodowanego, który nie jest winny jego zaistnienia naruszają czynności narządu ciała lub wywołują rozstrój zdrowia trwający dłużej niż 7 dni mamy już do czynienia z wypadkiem, czyli przestępstwem, a nie z kolizją drogową będącą wykroczeniem.
Kolizja drogowa – spisanie oświadczenia czy zawiadomienie Policji?
Bezpośrednio po zaistnieniu kolizji drogowej należy w pierwszej kolejności upewnić się czy nikt z uczestniczących w niej nie ucierpiał. Jeśli doszło jedynie do szkody rzeczowej, to zgodnie z art. 16 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych,
Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (dalej: „u.u.o.”) osoba uczestnicząca w kolizji drogowej zobowiązana jest do:
1) udzielenia pozostałym uczestnikom zdarzenia niezbędnych informacji koniecznych do identyfikacji zakładu ubezpieczeń, łącznie z podaniem danych dotyczących zawartej umowy ubezpieczenia;
2) niezwłocznego powiadomienia o zdarzeniu zakładu ubezpieczeń, udzielając mu niezbędnych wyjaśnień i przekazując posiadane informacje.
Powyższe oznacza, że sprawca kolizji nie może odmówić nam podania danych niezbędnych do identyfikacji jego oraz jego ubezpieczyciela. W praktyce najczęściej spisuje się oświadczenie, w którym sprawca kolizji podając swoje dane:
- personalne,
- numer polisy
- zakład ubezpieczeń
wskazuje, że jest winny zaistniałej sytuacji. W celu uniknięcia niepotrzebnych wątpliwości warto w ww. oświadczeniu dokonać możliwie szczegółowego opisu zdarzenia oraz powstałych szkód. W dobie telefonów komórkowych wyposażonych w aparaty cyfrowe dobrą praktyką jest zrobienie zdjęć powstałych szkód. Powiadomienie Policji o zdarzeniu wymagane jest w przypadku:
Gdy doszło do wypadku z ofiarami w ludziach lub do wypadku powstałego w okolicznościach nasuwających przypuszczenie, że zostało popełnione przestępstwo.
Oczywiście w praktyce nawet niegroźne kolizje kończą się często interwencją Policji, gdy żaden z uczestników nie chce przyjąć na siebie winy za spowodowanie kolizji. Z takiej interwencji Policji spisana zostaje notatka, która zawiera niezbędne informacje potrzebne do likwidacji szkody przez Ubezpieczyciela.
Likwidacja szkody – zgłoszenie szkody do ubezpieczyciela
Poszkodowany w celu likwidacji szkody winien zgłosić swoje roszczenie do ubezpieczyciela sprawcy. Zgodnie z art. 14 ust. 1
Zakład ubezpieczeń wypłaca odszkodowanie w terminie 30 dni licząc od dnia złożenia przez poszkodowanego lub uprawnionego zawiadomienia o szkodzie.
Obecnie wielu ubezpieczycieli oferuje możliwość zgłaszania szkód za pośrednictwem platform internetowych. W swojej praktyce preferuję zgłoszenie listowne wysłane listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Otrzymanie potwierdzenia odbioru listu poleconego daje pewność – od kiedy rozpoczyna się 30 dniowy bieg terminu likwidacji szkody dla Ubezpieczyciela, podczas którego powinna zostać wydana decyzja w sprawie.